Friday 30 September 2011

Serius Indo - Kehidupan Penggeledah Sampah Di Jakarta Yang Menginsafkan (14 Gambar)


Hari Jumaat ialah hari insaf

Selamat datang ke Bantar Gebang, tapak pelupusan sampah terbesar di Jakarta. Terletak 30KM dari ibu negara Indonesia, Bantar Gebang, menempatkan 2000 keluarga yang kerjanya menggeledah sampah untuk dikitar semula untuk menyara hidup. Setiap hari dianggarkan lebih 6000 tan sampah warga Jakarta dilambakkan disini. Kerja sebagai penggeledah (scavenger) bukanlah mudah dan tidak lumayan. Dalam seminggu gaji purata mereka ialah RM125 (RP 350 000). Mereka bekerja siang ke malam mencari bahan yang boleh digunakan semula. Jika bernasib baik mereka mungkin terjumpa barang kemas atau alatan elektronik yang dibuang secara tak sengaja. Akibat terlalu daif ada dintara mereka yang mengitar semula sisa makanan yang dijumpai untuk mengalas perut. Dibawah ada foto seorang remaja Pamulung (nama panggilan scavenger sampah) yang membuat sate dari daging yang terbuang. Selain dari mengitar semula sampah mereka juga kadang kala terjumpa mayat orang. FFFFUUUU. Kebanyakkan diantara mereka beragama Islam dan walaupun pekerjaan ini dianggap kotor tak lupa solat jemaah. Insaf yet readers?

RALAT : Mekasih kepada semua yang bagi tau PAMULUNG itu apa. U guys are awesome




Link
Laporan asal Guardian

42 comments:

  1. meanwhile in malaysia,

    ...

    ReplyDelete
  2. tanya diri kita...cari rezeki hebat2 tp solat ke x?

    ReplyDelete
  3. sgt sayu tgk drg solat jemaah..

    ReplyDelete
  4. masyallah...aku insaf n janji x nk complaint about what i have now. syukurlah apa yg ada skang ni.

    ReplyDelete
  5. ni baru betul kerajaan indonesia zalim..dekat malaysia tak zalim pon..

    ReplyDelete
  6. serius sedih bro.gua hari2 tgk benda ni.dalam pada masa yang sama dekat tv indo hari2 jugak gua tgk skandaldan corruption pemimpin2 diorang.bukan sikit bro tapi minimum satu juta ringgit.ada yang sampai berbilion2 pun ada bro.pastu kena penjara 2-3 taun je. dunia sudah fucked up thanks to the western civilization yang menjadi ikutan satu dunia. FUCK ALL OF THEM!!!!!!

    ReplyDelete
  7. Dari sudut agama, memang respect kat dorang ni.Sesuah mana pun, sebesar mana pun bala yang menimpa (i.e. gempa,tsunami,kemalangan kapal terbang), mereka tetap sabar dan redha dgn ketentuan-Nya. Semasa saya&rakan2 melawat ke sana, kami diberitahu yang mereka amat mementingkan pencarian rezeki yang halal sumbernya, tak kiralah samada berniaga secara kecil2an, hatta menjual kacang dalam waktu kesesakan puncak sekalipun. Kalau ada peragut, peragut tu akan dikejar sampai dapat dan akan kena belasah sampai mati/separuh mati/cacat. Apapun, syukur pada nikmat yang ada kerana kata2 seorang penjual barangan runcit di sana sentiasa mengingatkan saya tentang apa kelebihan saya sebagai rakyat Malaysia...

    "Adik, kalo di Malaysia, pemerintahnya ambil peduli tentang rakyatnya. Maka barangan makanan juga ada kawalannya. Kalo di sini, nggak ada kawalan.. jadinya harga sentiasa melambung mengikut kemahuan peniaga..."

    Itu apa yang diberitahu kepada saya. Kalau ada yang tak setuju, terserah. Lihat dan alaminya dahulu, kemudian baru boleh kita memberi respon yang sewajarnya.. aightt..?

    ReplyDelete
  8. Kasihan kita melihatnya, sebab nampak baik2 saja mereka2 itu semuanya, sempat juga beribadat walaupun didalam kesempitan hidup...

    Tetapi bila mereka datang mencari rezeki di Malaysia; ada diantaranya yang sanggup jadi maling, perompak, perogol dan pembunuh - itu yang membuatkan kita hilang rasa kasihan, timbul perasaan benci pulak!

    Mencari rezeki di Malaysia biarlah berniat jujur, mengikut hukum dan sabar, barulah mendapat berkat dan dihormati oleh rakyat Malaysia...

    ReplyDelete
  9. seriously insaf! susah2 aku pun, takde smpi kene buat mcm ni..

    ReplyDelete
  10. rumah aku kalau sampah x angkat 3 hari mahu kembang idung aku!!

    ReplyDelete
  11. correction sikit obe. rasanya pemulung tu bukan nama orang, tapi maksudnya pengutip sampah dalam bahasa indonesia. pemulung sampah.

    oh ya, memang menginsafkan. jangankan pemulung-pemulung2 sampah ni, tgk orang2 duduk bawah kolong jambatan, makcik2 usia dekat seabad keje angkat2 batu, mengemis, buat keje2 yang x sebanding dgn kudrat. yang lagi sedih, tak ada protection langsung untuk orang macam dorang ni. orang-orang mcm ni la yg bila datang hospital, selalu menolak perawatan atas alasan duit takde. sedih sangat. dan kalau ada duit pun, segala-galanya kena beli sendiri, dari alat suntik, kateter, infus, ngt, obat2, vaksin, antivenom...segala2nya. sedih sgt kalau tgk depan mata sendiri. dan polisi dorang pun jenis yg oppresif terhadap golongan macam ni. ada satu kes, pemulung sampah ditangkap polisi kerana memulung di tempat yang x boleh memulung. last2, xde pilihan pakcik tu masuk penjara macam tu je. kiranya, bersyukurlah walaupun malaysia banyak fakap, tapi masih jauhh lagi oke dr orang2 kat sini. huhu

    ReplyDelete
  12. memang kite patut rasa syukur duk kat msia ni, sbg rakyat msia kite patut bersyukur dgn kerajaan prihatin pimpinan barisan nasional!!!

    ReplyDelete
  13. ok pasni aku x akan mengeluh dgn pekerjaan aku skrg. aku akan ingat post ni sampai bila2. tq obe.

    #manlytears

    ReplyDelete
  14. kalau diperhatikan walau kehidupan sukar namun anak-anak tu nampak riang dan berbadan sihat. Anak-anak di Malaysia, kecil2 dah pikul beg ke taska, tadika, sekolah.. terasa rugi kanak2 zaman ni. Apa yang dikejar? Duit dah jadi agama! Zaman kanak2 kita dulu walau susah tapi gembira. Macam2 kita buat, panjat pokok.. dikejar lembu.. tangkap ikan sekilau, lastik burung, terjun sungai. pendek kata happening.

    ReplyDelete
  15. purata seminggu rm125..so sebulan dalam rm500. u know..same mcm gaji keje pelayan restoren. pemimpin sana mmg corrupt tahap dewa. walopon najib n rosmah tu kite tatau dah pakai duit rakyat bape juta..tp ak still bersyukur kerana mereka (kerajaan) tetap memastikan malaysia tidak seperti itu. bersyukurlah....sebab yg dikejar bukan harta dunia...kejarlan bekalan tuk akhirat kelak.

    ReplyDelete
  16. Gray Terminal - One Piece

    ReplyDelete
  17. kit pn hmpir same je jd dgn malaysia..sape ckp x?korg yg mgkn trdri drp ank org kaye dn manje..dn xpnh pn pegi buans sampah mgkn xtw ..tp aku sndri pnh keje sbg pengtip sampah ni..sb nk tmpung belanja aku blaja form6 mase 2..nk hrpkn kerjaan..xgune..,dh jnuh aku merayu mntk bantuan sane sni,aku ank yatim..tp xpnh mane2 wakil drp pihak kerajaan dtg tlg aku,.same je nsb dgn kwn2 aku yg penah keje kt tempat yg dikenali sbg 'banun; terletak di bercham ipoh perak,sape berminat nk dtg tmpt ni bleh bgtw aku..aku bleh tnjuk tmpt yg jd sumber pendapatan kami di bawah pimpinan kerjaan yg sgt BAIK!!sape ckp aku tipu terserah lah,..aku ckp ape yg pnh aku lalui..serius aku kecewa dgn masyarakat kite..
    p/s:jgn tgk ngre luar je,kite pn lg terok..

    ReplyDelete
  18. hero putih kacak malaya1 October 2011 at 03:25

    woi toto atau sebenarnya alepridz hitam loser tak ada life,ko stop la komen firt pukima..ko ni alepridz menyemak je kat sini macam bodo..dah la blog ko pun bodo..lawak aku tengok..

    ReplyDelete
  19. bro,pemulung is their term for scavenger.

    ReplyDelete
  20. anon.. it's not only u hv gone thru this..
    saya pn.. but my location at PJ.. dekat2 Tmn Dato Harun.. somewhere around 90's.. Dulu ada tapak pelupusan samapah besar kt situ sblum ada residents area..
    But Alhamdulillah, my life now is far away diff...
    bagi spoil brats yg dok first2..24 hours ngadap blog je.. mgkin xkan tahu erti kepayahan hidup..

    ReplyDelete
  21. kata Cik ERynn,

    "bersyukurlah....sebab yg dikejar bukan harta dunia...kejarlan bekalan tuk akhirat kelak."

    kata Karl Marx,
    "Religion is the opium of the people"

    kata aku,
    patutla Cik ERynn khayall. sampai bulih tolerate corruption. awesumz!

    ReplyDelete
  22. x kira mcm mana life stail kita..sama atau x dgn mereka disana..apa yg pnting rezeki tuhan bg kita kena ingatla sikit..sentiasa bersyukur walaupun byk atau sikit..jgn mengata org itu ini x betul..kita sendiri pun x tentu betul lg..lagi pun tuhan dah ckp kehidupan kita akan berubah kalau kita usaha mengubahnya bukan org lain mahupun KERAJAAN..

    ReplyDelete
  23. Anon 01.34...

    Ape ko ingat ko sorang jer hidup susah???
    ko ingat ko paling melarat dlm dunia?aku pon hidup ssh...
    miskin.xde duit.
    jiran hina keluarga aku.
    nak beli megi pon x mampu!
    aku penah hampir2 fail spm sbb aku kene keje seawal usia mcm tu..aku hampir terluper nk g spm sbb aku tgh keje...

    tp last2 aku pon keje kuat lg.alhamdulillah-dpt jgk masuk U tp aku still keje jugak utk belanjer setadi...bg duit family...
    xde mana2 wakil rakyat pon ambik kesah kat aku.
    dan akupon bukan mengada2 sgt nk mintak mcm2...
    tapi aku BUKANLA PEMALAS dan tahu nk salahkn org lain punca aku gagal atau miskin.
    setiap benda ade hikmahnya...
    miskin itu 1 ujian...
    kaya itupon 1 ujian...
    terpulang.

    sedangkan org indon pon dtg sini cari rezeki.
    hidup realiti la..
    buat malu dgn org meleis mcm ko ni.
    so typical.

    ko nk kerajaan tolong ko dr segi ape??
    xkan sampai berak pon nk kene ade penjawat awam tolong cebukkan???
    t'jawab kerajaan bkn setakat bg duit,makanan for free tp pemalas nk berusaha.pastu salahkan org lain.fhm?

    p/s: kerajaan mmg 'kejam' sampai Obe pon da bole buat blog...ko pon da mampu ade BB tgh tgk blog Obe..m

    ReplyDelete
  24. Kalau nak bersyukur, boleh tengok contoh2 amcam ni. Boleh mengingatkan diri yang lupa.

    Tapi kalau nak maju, jangan bandingkan dengan yang ini. Bandingkan dengan negara yang lebih maju dan sejahtera.

    Perspektif kena betul, kalau nak ke depan.

    ReplyDelete
  25. allah tu x wujud....sia2 je sembayang...sbb tu kehidupan x berubah2....

    ReplyDelete
  26. I'm a Malaysian who lives in Jakarta. This very true. Malaysians need to learn from these people in terms of SEMANGAT untuk MENERUSKAN HIDUP dan berhenti jadi MALAS. Dan untuk orang-orang yang hanya tau mengejar FIRST, ...FUCK YOU.

    ReplyDelete
  27. Tahniah Barisan Nasional dan UMNO kerana berjaya memerintah negara dengan adil dan saksama sehingga setiap rakyat Malaysia hidup mewah tak payah susah2 kerja pun dapat duit bantuan dan suma dapat pakai Ferrari & Mercedes...ha ha ha

    ReplyDelete
  28. Anonymos 22:47 for the Win! you are one smart human

    ReplyDelete
  29. pasni tabik dan senyum comel kat driver lori dan pemungut sampah kat kpg aku.. T_T

    ReplyDelete
  30. perangai indo ni dibawak smpai ke Msia. kat apartment aku subuh2 dah ada makcik indon selongkar tong sampah. isk3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails